Båtferie 2019 del 1

Etter en hektisk fredag ettermiddag og kveld ble vi klare for båttur lørdag 13. juli. Vi våknet opp til litt skyet himmel, men det var godt og varmt i luften og lite vind. Vi satte kursen mot Brattestø, Hvaler hvor vi møtte et vennepar. Det var litt fullt der, men vi la oss utenpå vennene våre og da lå vi helt greit. Det ble både bading og quiz på kvelden, veldig hyggelig kveld til tross for at det ble litt kaldt.

På søndag satte vi kursen mot Strømstad mens det enda var lite vind. Når man skal over “sekken” er det greit med lite vind. Vi hadde en deilig tur til først til Herføl hvor vi fylte drivstoff og videre til Strømstad hvor vi hadde booket plass. Der skulle vi i utgangspunket bli i 2 dager, men den dagen vi skulle kjøre videre blåste det veldig og vi bestemte oss for å bli en dag til. Min bror kom nedover til oss og ble med oss på den videre ferden dagen etter.

Den videre ferden var jeg litt spent på. For jeg ville gjerne til Rossø Hamn, men der visste jeg at det bare var noen få gjesteplasser. Turen dit var rolig da vi kjører innaskjærs hele veien. Da vi kom frem så vi fort at brygga med gjesteplasser uten forhåndsbestilling var full. Men vi spurte om vi kunne legge oss utenpå noen andre og det gikk helt fint. Vi la oss utenpå båten til verdens hyggeligste svenske par som var litt oppi årene. Da føltes det helt greit at vi tok steget og spurte om å ligge utenpå båten til ukjente. Det hadde vi nemlig aldri gjort før….. Men vi fikk plass til begge båtene og lå fint der:) Dagen etter passet vi på å legge oss inn til brygga da en annen båt dro:)

Rossø Hamn er et idyllisk sted med en liten gjestebrygge, en fin liten strand, mulighet for krabbefiske, liten butikk og restaurant. Som vi koste oss der. Solen skinte (selv om det ikke var kjempevarmt), ungene badet både fra båten og på stranden, vi kjøpte is og koste oss. Vi ble der i to dager, broder’n dro hjem etter 1 dag. Begge kveldene vi var der fikk vi besøk av et vennepar fra klassen til Elias. Vi koste oss sammen og skravlet og slappet av:)

Etter to fine dager dro vi videre etter frokost på fredag. Været var litt så som så og regnet kom etter vi hadde begynt å kjøre. Planen var å se an bølger og dra til Resø om det var for høye bølger eller aller helst Hamburgsund om det var fine forhold på vannet. Planen var at Hamburgsund skulle være så langt sør vi skulle bevege oss i år, og siden det var meldt et par dager med ganske kraftige regnbyger på nettene ville vi være i en gjestehavn som var godt beskyttet.

Selv om det regnet ganske bra da vi kjørte og det bølget ganske mye kjørte vi forbi Resø og videre mot Hamburgsund. Jo lengre sør vi kom, jo mindre ble bølgene og det stoppet å regne. Da vi kom frem til havna i Hamburgsund var det ganske fullt. Det var nok flere enn oss som tenkte det samme med å ligge i havn når det var meldt dårlig vær. Vi la oss nok en gang utenpå en annen båt, det gikk helt fint. På kvelden lå det faktisk to og tre båter i bredden hele veien. Vi var heldige som ikke fikk båt utenpå oss. Da hadde vi mulighet til å bade fra båten uten å bli stengt helt inne.

Vi spiste is, spilte minigolf, kjøpte oss mat ute, handlet i butikken og badet fra båten. Vi koste oss skikkelig bare oss, vi hadde jo nesten ikke vært bare oss i ferien;) Dagen var ganske grå, men deilig temperatur. Dagen etter fikk vi oss plass inntil bryggen igjen da andre båter dro videre. Vi skulle bli en dag til siden det var meldt mer regnvær senere på dagen. Vi koste oss på dekk, så på båttrafikk, ungene badet og det var så deilig! Vi slappet skikkelig av og det var deilig temperatur. Vi fant ut av vi hadde vært forlovet i 25 år denne dagen og kjøpte oss rekesmørbrød og koste oss litt ekstra<3 Det regnet skikkelig denne natten, men det er jo ganske koselig å ligge og høre på egentlig. Det er helt greit med regnvær på natten, bare solen kommer tilbake på morgenen:)